середа, 15 червня 2016 р.

Блог як інноваційна форма використання ІКТ у навчанні математики

Посередній учитель розповідає,гарний учитель пояснює,
чудовий учитель демонструє,а геніальний - надихає.
                            Річард Бах

Викладання – це мистецтво, а не ремесло. Метод – шлях до мети. Вміння обирати методи навчання необхідні кожному сучасному педагогу.

Китайський філософ Конфуцій казав: «Те, що я чую, я забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію». Український філософ, поет, педагог 18 століття Г.С.Сковорода писав: “Не вчи камінь котитися, сама природа навчила його. Прийми лише перешкоду  і він сам покотиться”. Ці прості і водночас мудрі слова ще раз підтверджують, що саме від учителя залежить, наскільки глибокими будуть знання, уміння та навички учнів. Сучасний учень має бути партнером вчителя на уроці, а навчання – співробітництвом вчителя та учня.

Сучасне інформаційне суспільство неможливо уявити без інформаційних та комунікаційних технологій – технологій, що забезпечують і підтримують інформаційні процеси.
Саме тому виникла  необхідність впровадження засобів інформаційно-комунікаційних технологій  у діяльності та керуванні сучасними компаніями й корпораціями, у виробництві та керуванні технологічними процесами, у сучасному мистецтві, у торгівлі, сфері послуг та побуті, у медицині, а також у системі освіти.
Сьогодення вимагає від учителя також великих змін. Учитель повинен не просто надавати учням певних знань, а навчити  їх мислити, структурувати інформацію та цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією.
Дійсно, середовище електронного навчання – це освітній простір, у якому відбувається формування у дітей якостей і вмінь необхідних сучасній людині XXI століття, таких, як критичне мислення, здатність до рішення творчих завдань, уміння мислити глобально, готовність працювати в команді й громадянська свідомість.
Якщо цей вчитель може надати допомогу учням в їх самостійній діяльності з використанням інформаційно-комунікаційних технологій та вказати їм на можливості їх використання для навчання, в тому числі самостійно – його авторитет суттєво підвищується. Якщо вчитель може запропонувати учням доступний їм Інтернет–ресурс, який містить предметний навчальний матеріал, надто – якщо цей матеріал обговорювався, використовувався на занятті та був створений за їхньої участі, або за участі інших учнів – успіх навчання гарантовано.
Стрімкий розвиток сучасних комунікаційних технологій та зростання популярності дистанційного інтернет-навчання в суспільстві, обумовлюють їх використання під час інтерактивної взаємодії вчителя та учня. Сьогодні в інтернет-середовищі велику популярність набуває використання блог-технологій (веб-журнал, або блог, «мережевий журнал подій»), які дозволяють, не маючи спеціальних знань, здійснювати швидку і доступну публікацію в Інтернеті різних даних, зазвичай хронологічно впорядкованих, організовувати віртуальні спільноти для інтерактивного спілкування користувачів. На Заході блогосфера досить давно перебуває в полі зору дослідників, вчених, що займаються питаннями інформаційних та комунікаційних технологій, та останнім часом блоги почали використовувати і для цілей дистанційного навчання
Чому ж останнім часом блогосфера стала таким популярним засобом для навчання?
1. Простота використання і доступність:
·  Використання блогів дозволяє здійснювати оперативну публікацію будь-якої інформації (текст, графіка, аудіо-і відеофайли, анімація тощо);
·  В блогах зручний для читання і сприйняття інформації інтерфейс, що настроюється користувачем у відповідності зі своїми потребами;
·  Використання спеціальних програм-клієнтів, які дозволяють зручним способом публікувати інформацію як за допомогою персонального комп'ютера, так і за допомогою мобільних засобів зв'язку (мобільний телефон, смартфон);
·  Більшість блог-сервісів побудовано на філософії відкритого джерела тобто доступні вихідні програмні коди всього сервера і клієнтів, що дозволяє виправити помилки, додавати нові функціональні модулі і т.д.
2. Ефективність організації інформаційного простору:
·  Організація персонального інформаційного простору користувача у вигляді щоденника (журналу), що дозволяє публікувати, зберігати, обробляти, передавати різну за виглядом і змістом інформацію та здійснювати її пошук у всьому масиві даних;
·  Можливість створення спільнот, які можуть адмініструвати кілька людей, з персональними налаштуваннями доступу для авторів та коментаторів;
·  Єдина система адресації для повідомлень і документів;
·  Застосування RSS-потоків для впорядкування повідомлень стрічок новин, анонсів статей, змін в блогах;
·  Використання механізму автоматичного зворотного зв'язку, що дозволяє обмінюються повідомленнями про появу на блозі нової інформації (коментаря), пов'язаної з попередньою заміткою і т.д.
3. Інтерактивність і мультимедійність:
·  Можливість користувачеві одночасно адмініструвати кілька щоденників чи спільнот;
·  До будь-якого запису в блозі можна додавати коментарі у вигляді тексту, аудіо-чи відеоінформації, які розміщуються у вигляді ієрархічного «дерева»;
·  Двостороння інтеграція пошти, що припускає можливість як отримувати нові повідомлення та коментарі, так і надсилати відповіді і публікувати свої повідомлення за допомогою електронної пошти;
·  Використання механізму, що дозволяє легко стежити за новими записами будь-якої кількості користувачів, а також регулювати доступ до своїх власних записів;
·  Можливість створювати опитування та тестів з миттєвою публікацією результатів;
·  Публікація анонсів, анотацій на будь-які матеріали та події блогосфери.
4. Надійність і безпека:
·  Тільки власник ресурсу може вносити до нього нові записи, що дозволяє позбутися звичайної для гостьових книг проблеми «забруднення» нелегітимними повідомленнями сторінок щоденника;
·  Захист від спаму (несанкціонованих повідомлень рекламного характеру) в коментарях;
·  Можливість заборони на перегляд записів якомусь конкретному користувачу і незареєстрованим користувачам;
·  Можливість створення резервної копії вмісту щоденника або співтовариства із збереженням всіх коментарів, зв'язків і т.д. в електронному вигляді для розміщення на іншому ресурсі;
·  Генерація сторінок, окремого щоденника або спільноти з коментарями у формат *. DOC, *. RTF або *. PDF. для друку або онлайн перегляду і т.д.
Вважається, що великий комунікаційний потенціал і можливості, надані блог-технологіями, дозволяють по-новому підійти до вирішення таких питань організації дистанційного навчання, як:
  • Організація особистого інформаційного простору вчителя і учнів, в якому підсумовуються всі документи та повідомлення, які зберігаються в одному місці, що дозволяє не тільки здійснювати публікацію повідомлення більш ніж в одну спільноту, але й полегшує роботу з накопиченими даними;
  • Організація відкритих і закритих співтовариств для колективного обговорення різних питань і здійснення спільної роботи під наглядом модератора (вчителя), що істотно розширює ефективність групової навчальної діяльності;
  • Створення електронних медіабібліотек, до складу яких будуть включені каталогізованих тематичні бази навчальних, довідкових, ілюстративних та інших документів і даних для забезпечення адресного пошуку та вільного мережевого доступу;
  • Забезпечення оперативного та надійного зв'язку між учнем і вчителем для вирішення питань, отримання відповідей, обговорення поточних проблем і організаційних моментів;
  • Зручність додавання, читання та пошуку потрібних повідомлень дає можливість для розгортання конструктивних дискусій, які є невід'ємною частиною педагогічного процесу;
  • Надання учням можливостей для обміну інформацією один з одним для самостійної роботи та взаємонавчання;
  • Використання електронних конспектів та лекцій під час навчання, рекомендованої літератури, тощо, які можуть пересилатись в електронному вигляді з подальшим утворенням групових консультацій з різних питань;
  • Застосування в навчальному процесі тестів та опитувань, що дозволяють виявити проміжний рівень знань або визначити ставлення учнів до якої-небудь проблеми і т.д.
Підвищення ефективності процесу взаємодії користувачів в інтернет-середовищі, різноманіття принципових особливостей і різних можливостей блог-технологій, а також відносна дешевизна використання подібного сервісу як вчителями, так і учнями, обумовлює серйозні перспективи для застосування подібних комунікаційних технологій і необхідність їх глибокого вивчення і експериментальних досліджень на практиці. Можна допустити, що при виборі правильної стратегії організації і управління віртуальним співтовариством у процесі дистанційного навчання, в результаті спільної діяльності вчителів та учнів, будуть вирішені основні педагогічні завдання, а також особистісний ріст учнів, що виражається в появі нових навичок і вмінь, необхідних для самонавчання і саморозвитку. 

Немає коментарів:

Дописати коментар