Посередній учитель розповідає,гарний учитель пояснює,
чудовий учитель демонструє,а геніальний - надихає.
Річард
Бах
Викладання – це мистецтво, а не ремесло. Метод – шлях
до мети. Вміння обирати методи навчання необхідні кожному сучасному педагогу.
Китайський філософ Конфуцій казав: «Те, що я чую, я
забуваю. Те, що я бачу, я пам’ятаю. Те, що я роблю, я розумію». Український
філософ, поет, педагог 18 століття Г.С.Сковорода писав: “Не вчи камінь
котитися, сама природа навчила його. Прийми лише перешкоду і він сам
покотиться”. Ці прості і водночас мудрі слова ще раз підтверджують, що саме
від учителя залежить, наскільки глибокими будуть знання, уміння та навички учнів.
Сучасний учень має бути партнером вчителя на уроці, а навчання –
співробітництвом вчителя та учня.
Сучасне інформаційне суспільство неможливо уявити без
інформаційних та комунікаційних технологій – технологій, що забезпечують і
підтримують інформаційні процеси.
Саме тому виникла
необхідність впровадження засобів інформаційно-комунікаційних
технологій у діяльності та керуванні
сучасними компаніями й корпораціями, у виробництві та керуванні технологічними
процесами, у сучасному мистецтві, у торгівлі, сфері послуг та побуті, у
медицині, а також у системі освіти.
Сьогодення вимагає від учителя також великих змін.
Учитель повинен не просто надавати учням певних знань, а навчити їх мислити, структурувати інформацію та
цілеспрямовано відбирати необхідне. Сучасний учитель повинен нести учням не
просто нові знання, а новий тип оволодіння інформацією.
Дійсно, середовище електронного навчання
– це освітній простір, у якому відбувається формування у дітей якостей і вмінь
необхідних сучасній людині XXI століття, таких, як критичне мислення, здатність до
рішення творчих завдань, уміння мислити глобально, готовність працювати в
команді й громадянська свідомість.
Якщо цей вчитель може надати допомогу учням в їх
самостійній діяльності з використанням інформаційно-комунікаційних технологій
та вказати їм на можливості їх використання для навчання, в тому числі
самостійно – його авторитет суттєво підвищується. Якщо вчитель може
запропонувати учням доступний їм Інтернет–ресурс, який містить предметний
навчальний матеріал, надто – якщо цей матеріал обговорювався, використовувався
на занятті та був створений за їхньої участі, або за участі інших учнів – успіх
навчання гарантовано.
Стрімкий розвиток сучасних комунікаційних технологій та зростання популярності дистанційного інтернет-навчання
в суспільстві, обумовлюють їх використання під час інтерактивної взаємодії вчителя
та учня. Сьогодні
в інтернет-середовищі велику популярність набуває використання блог-технологій (веб-журнал, або блог, «мережевий журнал подій»), які дозволяють, не маючи спеціальних знань, здійснювати швидку і доступну публікацію в Інтернеті різних даних, зазвичай хронологічно впорядкованих, організовувати віртуальні спільноти для інтерактивного спілкування користувачів. На
Заході блогосфера досить давно перебуває в полі зору дослідників, вчених, що
займаються питаннями інформаційних та комунікаційних технологій, та останнім
часом блоги почали використовувати і для цілей дистанційного навчання
Чому ж останнім часом блогосфера стала таким
популярним засобом для навчання?
1. Простота використання і доступність:
· Використання
блогів дозволяє здійснювати оперативну публікацію будь-якої
інформації (текст, графіка, аудіо-і відеофайли, анімація тощо);
· В блогах зручний для читання і сприйняття інформації
інтерфейс, що настроюється користувачем у відповідності зі своїми потребами;
· Використання спеціальних програм-клієнтів, які
дозволяють зручним способом публікувати інформацію як за допомогою
персонального комп'ютера, так і за допомогою мобільних засобів зв'язку
(мобільний телефон, смартфон);
· Більшість блог-сервісів побудовано на філософії
відкритого джерела тобто доступні вихідні програмні коди всього сервера і
клієнтів, що дозволяє виправити помилки, додавати нові функціональні модулі і
т.д.
2. Ефективність організації інформаційного простору:
· Організація персонального інформаційного простору
користувача у вигляді щоденника (журналу), що дозволяє публікувати, зберігати,
обробляти, передавати різну за виглядом і змістом інформацію та здійснювати її
пошук у всьому масиві даних;
· Можливість створення спільнот, які можуть
адмініструвати кілька людей, з персональними налаштуваннями доступу для авторів
та коментаторів;
· Єдина система адресації для повідомлень і документів;
· Застосування RSS-потоків для впорядкування повідомлень
стрічок новин, анонсів статей, змін в блогах;
· Використання механізму автоматичного зворотного
зв'язку, що дозволяє обмінюються повідомленнями про появу на блозі нової
інформації (коментаря), пов'язаної з попередньою заміткою і т.д.
3. Інтерактивність і мультимедійність:
· Можливість користувачеві одночасно адмініструвати кілька
щоденників чи спільнот;
· До будь-якого запису в блозі можна додавати коментарі
у вигляді тексту, аудіо-чи відеоінформації, які розміщуються у вигляді
ієрархічного «дерева»;
· Двостороння інтеграція пошти, що припускає можливість
як отримувати нові повідомлення та коментарі, так і надсилати відповіді і
публікувати свої повідомлення за допомогою електронної пошти;
· Використання механізму, що дозволяє легко стежити за
новими записами будь-якої кількості користувачів, а також регулювати доступ до
своїх власних записів;
· Можливість створювати опитування та тестів з миттєвою
публікацією результатів;
· Публікація анонсів, анотацій на будь-які матеріали та
події блогосфери.
4. Надійність і безпека:
· Тільки власник ресурсу може вносити до нього нові
записи, що дозволяє позбутися звичайної для гостьових книг проблеми
«забруднення» нелегітимними повідомленнями сторінок щоденника;
· Захист від спаму (несанкціонованих повідомлень
рекламного характеру) в коментарях;
· Можливість заборони на перегляд записів якомусь конкретному
користувачу і незареєстрованим користувачам;
· Можливість створення резервної копії вмісту щоденника
або співтовариства із збереженням всіх коментарів, зв'язків і т.д. в
електронному вигляді для розміщення на іншому ресурсі;
· Генерація сторінок, окремого щоденника або спільноти з
коментарями у формат *. DOC, *. RTF або *. PDF. для друку або онлайн перегляду
і т.д.
Вважається, що великий комунікаційний потенціал і
можливості, надані блог-технологіями, дозволяють по-новому підійти до вирішення
таких питань організації дистанційного навчання, як:
- Організація
особистого інформаційного простору вчителя і учнів, в якому підсумовуються
всі документи та повідомлення, які зберігаються в одному місці, що
дозволяє не тільки здійснювати публікацію повідомлення більш ніж в одну
спільноту, але й полегшує роботу з накопиченими даними;
- Організація
відкритих і закритих співтовариств для колективного обговорення різних
питань і здійснення спільної роботи під наглядом модератора (вчителя), що
істотно розширює ефективність групової навчальної діяльності;
- Створення
електронних медіабібліотек, до складу яких будуть включені каталогізованих
тематичні бази навчальних, довідкових, ілюстративних та інших документів і
даних для забезпечення адресного пошуку та вільного мережевого доступу;
- Забезпечення
оперативного та надійного зв'язку між учнем і вчителем для вирішення
питань, отримання відповідей, обговорення поточних проблем і
організаційних моментів;
- Зручність додавання,
читання та пошуку потрібних повідомлень дає можливість для розгортання
конструктивних дискусій, які є невід'ємною частиною педагогічного процесу;
- Надання учням
можливостей для обміну інформацією один з одним для самостійної роботи та
взаємонавчання;
- Використання
електронних конспектів та лекцій під час навчання, рекомендованої
літератури, тощо, які можуть пересилатись в електронному вигляді з
подальшим утворенням групових консультацій з різних питань;
- Застосування в
навчальному процесі тестів та опитувань, що дозволяють виявити проміжний
рівень знань або визначити ставлення учнів до якої-небудь проблеми і т.д.
Підвищення ефективності процесу взаємодії користувачів
в інтернет-середовищі, різноманіття принципових особливостей і різних
можливостей блог-технологій, а також відносна дешевизна використання подібного
сервісу як вчителями, так і учнями, обумовлює серйозні перспективи для
застосування подібних комунікаційних технологій і необхідність їх глибокого
вивчення і експериментальних досліджень на практиці. Можна допустити, що при
виборі правильної стратегії організації і управління віртуальним
співтовариством у процесі дистанційного навчання, в результаті спільної
діяльності вчителів та учнів, будуть вирішені основні педагогічні завдання, а
також особистісний ріст учнів, що виражається в появі нових навичок і вмінь,
необхідних для самонавчання і саморозвитку.
Немає коментарів:
Дописати коментар